Среда
02.07.2025
09:28
"Слова наша роднае..."
  • Галоўная
  • Уваход
  • Рэгістрацыя
  • RSS
Приветствую Вас, Гость
Меню сайта
  • Нарматыўная база
  • У дапамогу настаўніку
  • У дапамогу вучням
  • Наша творчасць
  • Электронныя сродкі навучання
  • Форум
  • Гостевая книга
  • Адваротная сувязь
Форма входа
Катэгорыі раздзела
Артыкулы [6]
Рыхтуемся да алімпіяды [28]
Карткі-памяткі [15]
Слоўнікавыя дыктанты [10]
Наша творчасць [11]
У дапамогу настаўніку [0]
Апытванне
Оцените мой сайт
Результаты | Архив опросов
Всего ответов: 185
Нашы спасылкі

Министерство образования Республики Беларусь

  • Новости Витебска и Витебской области

  • Официальный сайт отдела образования Телефонный справочник
    Белорусская ассоциация "Конкурс"
  • Главная » Статьи » Рыхтуемся да алімпіяды

    Алімпіядныя заданні,VІІІ клас

     

    Заданне 1Утварыць ад прапанаваных слоў пры дапамозе ўказаных суфіксаў новыя лексічныя адзінкі.

                   Лёд + ян - ______________________Волька +  ы н   -   ___________________

                   Дрэва +  ян - ____________________Агонь + ік - ________________________

                   Тлушч + е(ць) - __________________Ватэрпола + іст - ___________________

                   Хлопец + ук - ___________________Казка + н - _________________________

                   Пекла + н - _____________________Воск + ы н - ________________________

    Заданне 2.Падкрэсліць словы, якія складаюцца з пяці марфем.

                  Нагаварыцца, абагравальнік, абясцэньваць,раздвоены, затуханне, абясшкодзіць, аб’яўляцца, паўнаводны, паслабленне, вывучаны, нарасказваць.

    Заданне 3.Разам з нумарам сказа выпісаць выдзеленае слова і напісаць, да якой часціны мовы яно адносіцца.

                   1.Вось так яно часам бывае, што у сумятлівым жыцці мінаем і не заўважаем красы сваіх родных мясцін.

                   2.Я ўспамінаю сыраежкі, што мы пяклі.

                   3.Вакол ляжала маўклівае пустое поле.

                   4.Вакол старога графскага саду і парку шуміць калгасная збажына.

                   5.І шыла, і мыла, і прала, і ткала - усё языком.

                   6.І калі ты ўжо сур’ёзным чалавекам станеш?

                   7.Нягледзячы на трывожны час, рынак жыў сваім звычайным жыццём.

                   8.Да сягоння жыве памяць аб злым гэтым дусе на ўсёй  чыстаУкраіне і на Беларусі.

    ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

    Заданне 4 .З улікам асаблівасцей словаўтварэння ў кожным радзе знайсці чацвёртае "лішняе”і падкрэсліць яго. Абгрунтаваць свой выбар.

     

                 1.Драбніца, кісліца,сальніца,цяпліца.

    ______________________________________________________________________________

    ______________________________________________________________________________

                  2.Падгалосак, падзагаловак, падлесак, падпасак.

    ____________________________________________________________________________

    ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

                  3.Громаадвод, законапраект, лесастэп, торфабрыкет.

    ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

                  4.Безаблічны, безбілетны, бездакорны, бездухоўны.

    ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

                  5.Аб’ездзіць, абкасіць, абмакнуць, абмежаваць.

     

     

    Заданне 5.Перакласці рускамоўныя словазлучэнні на беларускую мову адным словам.

                  Одной рукой - ____________________Доброй ночи - ___________________

                  Голыми руками - __________________Каждый день - __________________

                  Обеими руками - __________________Каждое утро - ___________________

                  На босу ногу - ____________________ Каждую неделю - ________________

     

    Заданне 6.Суаднесці прозвішчы беларускіх вучоных з адпаведнымі характарыстыкамі.

     

    1.В.Рагойша

    1.аўтар "Беларускай граматыкі для школ”(Вільня,1918), адзін з першых нармалізатараў беларускага правапісу

    2.Б.Тарашкевіч

    2.аўтар "Слоўніка сінонімаў і блізказначных слоў”

    3.А.Булыка

    3.аўтар "Фразеалагічнага слоўніка беларускай мовы”

    4.М.Клышка

    4.Адзін з першых даследчыкаў беларускай мовы і літаратуры, бацька беларусазнаўства, аўтар "Беларусаў”

    5.І.Лепешаў

    5.аўтар "Слоўніка іншамоўных слоў”

    6.Л.М.Шакун

    6.сааўтар "Марфемнага слоўніка беларускай мовы”

    7.Я.Ф.Карскі

    7.аўтар "Паэтычнага слоўніка”

         _____________________________________________________________________________         

    Заданне 7.Патлумачыць значэнне слоў, выпісаных з вучэбнага дапаможніка "Беларуская літаратура”для 8 класа.

     

    Інсургент - _________________________Нерат -_________________________________

    Брэцёр    - __________________________Ягдташ - _______________________________

    Старык - ___________________________Прысак - _______________________________

    Цывільны - _________________________Гмах - _________________________________

    Заданне 8.Назваць усе квадры Месяца. Патлумачыць, чаму яны так называюцца?

     ____________________________________________________________________________  _____________________________________________________________________________

    _____________________________________________________________________________  ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

     

    Заданне 9.Дадзены азначэнні жанраў юрыдычнага падстылю. На месцы пропуску запісаць назвы гэтых жанраў.

        1.Асноўны закон дзяржавы, які вызначае асновы грамадскага і дзяржаўнага ладу, сістэму дзяржаўных органаў, правы і абавязкі грамадзян -__________________________ .

        2.Звод законаў - ____________________________ .

        3.Пастанова дзяржаўнай улады, якая мае найвышэйшую юрыдычную сілу - _________.

        4.Пастанова вярхоўнай улады - ___________________________ .


    Ключы

    Алімпіядныя заданні

    8 клас

    Заданне 1Утварыць ад прапанаваных слоў пры дапамозе ўказаных суфіксаў новыя лексічныя адзінкі.

     

    Адказы. Ледзяны, драўляны, тлусцець, хлапчук, пякельны, алешына, вогнік, ватэрпаліст, казачны, вашчына.

     

    Заданне 2.Падкрэсліць словы, якія складаюцца з пяці марфем.

     

    Адказы: Нагаварыцца,раздвоены,затуханне,аб’яўляцца,паўнаводны,нарасказваць.

     

    Заданне 3.Разам з нумарам сказа выпісаць выдзеленае слова і напісаць, да якой часціны мовы яно адносіцца.

     

    Адказы: 1)Што - злучнік; 2) што - займеннік;  3)вакол - прыслоўе; 4)вакол - прыназоўнік;  5)і - злучнік; 6)калі - прыслоўе;  7)нягледзячы на - прыназоўнік; 8)чыста - часціца.

     

     

    Заданне 4 .З улікам асаблівасцей словаўтварэння ў кожным радзе знайсці чацвёртае "лішняе”і падкрэсліць яго. Абгрунтаваць свой выбар.

     

    Адказы:1.Сальніца:утворана пры дапамозе суфікса - ніц-, астатнія - суфікса-іц-.

                  2.Падзагаловак: утворана прыставачным спосабам, іншыя - прыст.-суфіксальным.

                  3.Громаадвод: утворана шляхам асноваскладання і нулявога суфікса (гром адводзіць), іншыя - шляхам асноваскладання.

                  4.Бездухоўны:утворана прыставачным спосабам, іншыя - прыст.суфіксальным.

                  5.Абмежаваць: утворана прыст.-суфіксальным спосабам, іншыя-прыставачным.

     

    Заданне 5.Перакласці рускамоўныя словазлучэнні на беларускую мову адным словам.

     

    Адказы. Аднаруч,галаруч,аберуч,басанож,дабранач,штодзень,штораніцы,штотыдзень.

     

    Заданне 6.Суаднесці прозвішчы беларускіх вучоных з адпаведнымі характарыстыкамі.

     

                   

    Адказы 1-7, 2-1, 3-5, 4-2, 5-3, 6-6, 7-4.

     

    Заданне 7.Патлумачыць значэнне слоў, выпісаных з вучэбнага дапаможніка "Беларуская літаратура”для 8 класа.

    Адказы: Інсургент - паўстанец, нерат - рыбалоўная прылада; брэцёр - дуэлянт, ягдташ - паляўнічая сумка, старык - старое перасохлае рэчышча, прысак - гарачы попел, цывільны - не ваенны, грамадзянскі; гмах - вялікі, вышынны будынак.

     

    Заданне 8.Назваць усе квадры Месяца. Патлумачыць, чаму яны так называюцца?

     _Маладзік, поўня, сход, ветах.

    Адказы. Маладзік - малады месяц , месяц у першай квадры; поўня - фаза месяца, калі ён відзён увесь (поўны); сход - месяц на зыходзе, перыяд ад поўні да ветаха;  ветах - месяц у апошняй квадры, на зыходзе, стары (ветхі).

     

     

    Заданне 9.Дадзены азначэнні жанраў юрыдычнага падстылю. На месцы пропуску запісаць назвы гэтых жанраў.

    Адказы: 1.Канстытуцыя.2.Кодэкс.3.Закон.4.Дэкрэт.

    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    Категория: Рыхтуемся да алімпіяды | Добавил: Натали (25.01.2014)
    Просмотров: 9933 | Рейтинг: 5.0/1
    Всего комментариев: 0
    Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
    [ Регистрация | Вход ]
    Copyright MyCorp © 2025
    Создать бесплатный сайт с uCoz